وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
مدیریت قالیباف و نجفی
14 / 5 / 1398 ساعت 16:50 | بازدید : 730 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 زمستان ۹۶ سردتر بود یا زمستان ۸۶؟/

۱۰ سال از زمستان سرد ۱۳۸۶ گذشته است؛ سرما و برف زمستان امسال به پای آن زمستان نخواهدرسید. برف نه چندان غافلگیرکننده اما نجفی را غافلگیر کرد؛ برفی که اصلا بی سابقه نیست.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سردترین زمستان تهران که تهران هوای 15 درجه زیر صفر را تجربه کرد مربوط به سال 1396 نیست؛ مربوط به سال 86 است. سالی که به گفته پرویز رضازاده، مدیرکل وقت پیش بینی سازمان هواشناسی، سرمای هوای تهران در 42 سال گذشته، رکورد زد.

 شهردار، حاضر در صحنه
 رکوردزنی سرما در تهران در حالی اتفاق افتاد که قالیباف و معاونانش در قالب یک ستاد بحران با حضور در مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران هدایت رفت و آمد در برف سنگین تهران را به عهده گرفتند.
آنها از نخستین ساعات روز یکشنبه 16 دی 86، که بارش برف در تهران آغاز شد، در مرکز کنترل ترافیک تهران مستقر شدند تا در جریان گزارش‌های لحظه به لحظه ترافیک شهر قرار گیرند.

هرچند در این ستاد نمایندگانی از نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، آتش‌نشانی و اورژانس نیز حضور داشتند.
علاوه براین که دوربین‌های مدار بسته کار نظارت تصویری بر چگونگی تردد در شهر، یخ‌زدگی، ترافیک معابر، تصادفات و برف گرفتگی را به اطلاع مسئولان مدیریت شهری می‌رساندند، شهرداری تهران با اعلام شماره تلفن 88845116 از شهروندان خواست تا درصورت بروز هرگونه مشکلی با این شماره تماس گرفته و مسئولان را در کنترل و هدایت ترافیک شهر یاری رسانند.
 
شناسایی 75 تاکسی متخلف
نه فقط نظارت از پشت دوربین ها که اعضای حاضر در ستاد بحران شهر تهران سعی کردند برای جلوگیری از حرکت خالی تاکسی‌ها در سطح شهر خودروهای بازرسی را در تمام مناطق شهر گسیل داشته تا مانع در راه ماندن مسافران شوند.


ماجرا برای اعضای ستاد بحران جدی بود؛ تاکسی‌هایی که به خاطر بارندگی برف در کنار خیابان‌ها یا کوچه‌ها متوقف بوده یا به صورت خالی تردد کرده و مسافران را جابه‌جا نمی‌کردند، شناسایی و به کمیته‌ انضباطی معرفی شدند. دقیقا 75 دستگاه تاکسی متخلف که به خاطر سرمای هوا و بارندگی از جابه‌جایی مسافران خودداری می‌کردند.

7 تیم هم از سازمان اتوبوسرانی به‌طور مداوم مسیر 7/18 کیلومتری اتوبوس تندرو را تحت کنترل داشتند تا تردد اتوبوس‌ها در این مسیر به درستی صورت گیرد و از توقف‌های بی‌دلیل جلوگیری شود. مدیریتی که از سوی بازرسان انجام می شد؛ بازرسانی که در همه جای این خطوط حضور فعال داشتند.
 
پخش 4 هزار تن شن مخصوص در منطقه یک
در آن سال هم مناطق1، 5، 22 و 2 تهران بیش از سایر مناطق با مشکل برف گرفتگی معابر مواجه بودند اما آماده باش نیروهای خدمات شهری شهرداری از ساعت 2 بامداد روز 16 دی توانست نقش مؤثری در بازگشایی اتوبان‌ها و تردد وسایل نقلیه به ویژه در معابر اصلی شهر ایفا کند.

در همین راستا هم بود که بیش از 4 هزار و 400 تن شن مخصوص در بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، پل‌ها و خیابان‌های شریانی شمال تهران پخش شد.

همه نیروهای خدمات شهری هم در ستادهای برف روبی مناطق 22گانه به ویژه نقاط برف گیر پایتخت مستقر شدند. نه از روز 16 دی، که از شب گذشته اش تا با همه امکانات و تجهیزات برف‌روبی، برای باز نگه‌داشتن سطح بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر تلاش کنند. و برای همین هم بود که رفت وآمد در همه بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر جریان داشت و کسی در راه نمانده بود.
 
برف ها را در کوچه ها نریزید/ جمع آوری 16 تن برف از سطح شهر
تنها درخواست شهرداری هم از مردم، در آن سرمای عجیب و غریب این بود که از ریختن برف به داخل کوچه ها و معابر خودداری کنند. برفی که بی سابقه باریده بود و تقریبا 16 تن برف از سطح شهر جمع شد.

دو روز بعد، روزهای سرد ولی پرکار شهرداری و قالیباف و تیمش، با تشکر ویژه شورای شهر به دلیل فعالیت بدون وقفه نیرو‌هایشان گرم‌شد.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی سه‌شنبه 18 دی ماه، فعالیت مدیریت شهری را در این زمینه بی‌نظیر دانستند.
 
محمدعلی نجفی: باید به صورت رسمی از قالیباف قدردانی کنیم
اولین کسی که زبان به تشکر باز کرد دکتر محمد علی نجفی، شهردار فعلی تهران بود؛ او بارش برف و برودت هوا را در پایتخت بی سابقه دانست و گفت: فعالیت شبانه روزی شهرداری در طول چند روز اخیر، می‌طلبد شورای شهر در نامه ای به صورت رسمی از مدیریت شهری و پرسنل زحمت کش آن تقدیر کند.

حبیب کاشانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز افزود: فعالیت خدمات شهری شهرداری بسیار خوب بوده است و شهردار، معاونان، مدیران و شهرداران مناطق به همراه تمام پرسنل خدماتی شهرداری تلاش بسیاری کرده اند که مانند چند سال پیش، شهر دچار مشکل نشود.

احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز زبان به تشکر گشود: لازم است مسئولان و مدیران خدمات شهری شهرداری در خصوص فعالیت های انجام شده گزارشی را به شورا ارائه دهند تا حجم گسترده فعالیت شهرداری نمایان شود.
 
قالیباف؛ کف خیابان
قالیباف اما نیازی به تشکر نداشت؛ او که نه فقط از پشت دوربین، بلکه از کف خیابان شهر سرمازده و برف زده را مدیریت کرد. 23 دی ماه خطاب به مردم شهری که شهردارش بود گفت: «برف که می‌آید تهران فلج می‌شود. باید چنین شود؟ جاهایی از دنیا هست که سالی چند ماه برف مداوم و زیاد می‌بارد. در آن چند ماه زندگی‌شان را متوقف می‌کنند؟

ما عادت داریم واقعیت‌های ساده زندگی را ندیده بگیریم و بعد از بدی روزگار بنالیم. طراحی شهری ما متناسب با هیچ آب و هوایی نیست؛ متناسب با خیال است. به این نمی‌رسیم و بعد تا برف می‌بارد ناله‌مان بلند می‌شود که چرا بارید. چرا نبارد؟ مگر آسمان برای باریدن باید از ما اجازه بگیرد؟

برای درمان این درد هم – مثل هزار درد با درمان دیگر – باید کارهای اساسی کرد. اما تا زمانی که این کارهای اساسی نشده است، نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و بگوییم همین است که هست. یا بگوییم 20 سانت برف آمده، همه جا را تعطیل کنید.

اتاق کنترل ترافیک جایی است که دست کم اشرافی نسبی به وضع معابر اصلی را به ما می‌دهد. از آنجا می‌شود دید اتوبان همت در چه وضعی است و صدر در چه حالی است و ترافیک حکیم چطور است و از همان‌جا فکر چاره کرد.

همه رفتیم آنجا و از همان‌جا هر توانی را که بود بسیج کردیم تا دست کم معابر اصلی را باز کنیم. نمی‌توانم بگویم از حاصل کار راضی‌ام. کسی که از حاصل کار خودش راضی است یا بسیار عالی کار کرده یا خودستا و بی‌فکر است.

در شهرداری تهران هنوز تا حاصل کارمان عالی شود راه زیادی داریم و می‌کوشیم که از خودستایی و بی‌فکری هم دور بمانیم. اما در نهایت به‌نظر می‌رسد آن مدتی که چشم از این مانیتور به آن مانیتور می‌گرداندیم و بعد از آن، که تا نیمه شب در خیابان‌ها می‌گشتیم، کارهامان بی‌اثر نبود.

در این میان باید از کارکنان مرکز کنترل ترافیک، پرسنل نیروی انتظامی و کارکنان شهرداری تشکر کنم. تک‌تک این آدم‌ها زحمت‌های زیادی کشیدند؛ زحمت‌هایی که شاید به چشم نیاید اما اگر نبودند جای خالی‌شان توی چشم می‌بود.»
 
آقای نجفی هم تجهیزات دارید و هم نیروی زبده
حالا 10 سال از آن سال گذشته است؛ قالیباف تجهیزات به روز تهیه کرد و ستادهای برف روبی مناسبتری برای تهران شکل داد. نیروهای خدمات شهری زبده تر شده اند و زمستان امسال به پای آن زمستان نخواهدرسید.

برف نه چندان غافلگیرکننده اما نجفی را غافلگیر کرد؛ برفی که اصلا بی سابقه نیست.

منبع: جهان

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


محاصره تهران با برف
14 / 5 / 1398 ساعت 16:50 | بازدید : 680 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

برف تهران و مشکلاتی که به همراه داشت، بسته شدن ازادرههای منتهی به آن و فرودگاهها نشان دهنده مدیریت ضعیف مسئولان است. مطلب جالبی که در این باره در خبرگزاری فارس آمده است را نقل میکنم.

 

خبرگزاری فارس: پایتخت، دیروز نخستین بار در نیم قرن گذشته کاملاً محاصره شد/ فلج‌شدن شریان‌های حیاتی در سایه تئوری‌پردازی‌های آخوندی

بارش نه چندان سنگین برف موجب فلج شدن حمل و نقل در پایتخت و محاصره آن برای اولین بار در نیم قرن گذشته شد، آن هم تهرانی که قرار است نقطه ثقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در کشور باشد.

خبرگزاری فارس - سعید موذنی: از هفته گذشته بود که هشدارهای سازمان هواشناسی خبر از بارش برف و کاهش دما در بسیاری از نقاط کشور و همچنین پایتخت داشت.

تقریباً یک هفته قبل از شروع بارش برف در تهران، سازمان هواشناسی هر روز نسبت به فعالیت این سامانه جوی هشدار می‌داد و اعلام شد که مسئولان از قبل آمادگی برای مشکلات احتمالی را داشته باشند.

از بعد از ظهر روز هفتم بهمن‌ماه بارش برف در پایتخت شدت گرفت و همزمان با شدت گرفتن بارش برف‌، در بی‌توجهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و در رأس هرم مدیریتی این وزارتخانه عباس آخوندی، مشکلات انواع مدل‌های حمل و نقلی ما هم شدت گرفت و روز گذشته صدای همه مسافران انواع مدل‌هایی حمل و نقلی را در آورد.

* تهران شهر بی دفاع

بسیاری از مسافران در جاده‌های کشور ‌ماندند‌ بسیاری از آزادراه‌ها و جاده‌ها مسدود شد و مهم‌تر از همه بسیاری از آزادراه‌های ورودی و خروجی تهران با افزایش بارش برف و کولاک، مسدود شد؛ انسداد آزادراه‌هایی نظیر تهران-کرج و تهران-قم به عنوان اصلی‌ترین و پرترددترین شریان‌های جاده‌های کشور با بارش یک برف، می‌تواند برای مدیریت بحران کشور بسیار نگران‌کننده باشد.

به هر حال از روزهای قبل خبر از وقوع چنین بارشی داده شد‌ و جای تعجب بسیار داشت که چرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور فکری برای عدم انسداد این مسیر‌ها نداشت؛ همین کم‌کاری موجب شد راه‌های اصلی ورودی تهران مسدود شود و ومسافران بسیاری شب تا صبح در برف و کولاک در خودروهای خود در آزادراه تهران-کرج محصور شوند.

محورها از دو طرف مسدود شده بود و هیچ امکان بازگشایی مسیر و نجات مسافران از برف و کولاک در ساعات اولیه وقوع برف وجود نداشت، تجهیزات راهداری هم به موقع مستقر نشده بودند ضمن آنکه نمک‌پاشی چندانی انجام نشده بود و همه اینها این بدان معنا است که مدیران ما هنوز با موضوع «زمان طلایی» در بحران و حوادث آشنا نیستند؛ زمان طلایی یعنی مدت زمان کوتاهی پس از وقوع حادثه که اگر مدیریت صحیح و منطقی شود، از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

در این شرایط عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی کشور  عکس‌العمل چندانی از خود نشان نداد و احتمالاً از پشت پنجره ویلای لواسان خود چای می‌نوشید و از این برف لذت می‌برد، غافل از اینکه مجموعه تحت مدیریت وی نتوانستند در این بحران کوچک هم از عهده وظایف خود برآیند و مردم را از سرگردانی نجات دهند.

با این روند قطعاً به نظر می‌رسد در بروز شرایط بحرانی بزرگ‌تر این نوع مدیریت‌ها کارساز نخواهد بود و به فاجعه می‌انجامد.

از سوی دیگر بارش برف‌ موجب تعطیلی دو فرودگاه بزرگ و بین‌المللی کشور شد، مسافران داخلی و خارجی سرگردان شدند و هیچ پیش‌بینی از وقوع این اتفاق و مدیریت آن در بین دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی کشور حس نشد؛ ساختمان اصلی سازمان هواشناسی در محل فرودگاه مهرآباد است و اطلاعات هواشناسی مستمر به فرودگاه ارسال می‌شود و با وجود اطلاع‌رسانی‌های قبلی، چندان تمهیداتی بابت مدیریت بحران ‌از سوی مسئولان اندیشیده نشد.

به هر حال درست است که ایمنی پرواز ضروری است و قطعاً نباید در شرایط غیرایمن پرواز انجام داد اما می‌شد با بررسی اطلاعات هواشناسی از قبل به مسافران اعلام کرد که پروازها با تأخیر انجام و یا ابطال می‌شود تا به فرودگاه نیایند.

مسافرانی هم که به فرودگاه آمدند از دریافت یک توضیح ساده و پاسخگویی هم محروم شدند، ‌پذیرایی از آنها انجام نشد و برخی آنها شب را هم بدون هیچ تجهیزاتی در فرودگاه سپری کردند.

‌از سوی دیگر با بارش برف و کاهش دید افقی، سرعت سیر قطارها کاهش یافت و مسافران قطار ساعت‌‌ها پشت ترافیکی ورودی ایستگاه راه‌آهن تهران ماندند‌ البته به دلیل انسداد آزادراه تهران-قم، قطار فوق‌العاده این مسیر توسط راه‌آهن ‌راه‌اندازی شد اما این قطار فوق‌العاده هم سوء مدیریت در آزادراه ‌تهران-قم را رفع نکرد.

* محاصره پایتخت برای اولین بار در 50 سال گذشته

در واقع برای اولین بار در 50 سال گذشته پایتخت در شرایطی قرار گرفت که عملا همه انواع حمل و نقل عمده از طریق جاده، ریل و هوایی برای ورود و خروج به آن از کار افتاد و شهر در محاصره قرار گرفت.

حال در این شرایط وزیر راه و شهرسازی که به نظر می‌رسد فکر می‌کند کسانی دیگر مسئولیت حمل و نقل کشور را بر عهده دارند و وی فقط باید تئوریسین باشد آن هم تئوریسینی در حوزه‌های غیرتخصصی کاری خود، به جای مدیریت عملیاتی، سریع، دقیق و مدیریت مناسب بحران، به حضور در کیلومتر صفر عوارضی تهران-قم بسنده کرد تا فقط در دوربین رسانه‌ها باشد و بس.

به هر حال در این شرایط جوی نامناسب که نمی‌توان نام آن را بحرانی جدی گذاشت، پایتختی که قرار است مرکزیت مدیریت بحران کشور را در دست داشته باشد و مغز متفکر مدیریتی کشور در همه شرایط باشد تا آسیب‌ها کاهش یابد با بروز یک برف با بحرانی بزرگ مواجه و نیازمند یاری دیگر استان‌ها شد. اما با مسدود بودن همه شریان‌ها آیا امکان امدادرسانی دیگر استان‌ها وجود داشت؟

قطعاً بی‌توجهی به مسائلی نظیر پدافند غیرعامل در بحران، عدم توجه به مدیریت صحیح و سریع بحران، بی توجهی به زمان طلایی مدیریت بحران، بی‌تفاوتی نسبت به برخی مسائل امنیتی، همه و همه موجب شده است که سیستمی بزرگ نظیر سیستم حمل و نقل کشور در کوچک‌ترین مشکلات نظیر شرایط جوی نامناسب آسیب‌پذیر باشد و این فقط به دلیل نبود مدیریت صحیح است.

کاهش آسیب‌پذیری یکی از اصول اولیه پدافندغیرعامل است؛ پدافند غیرعامل‌ مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها ‌می‌شود که ظاهراً در وزارت راه و شهرسازی اصلی فراموش شده است.

‌پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل ‌مجموعه اقداماتی است که در آن جنگ‌افزار به کار نمی‌رود ‌و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارت مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده و یا میزان این خسارت و تلفات را در برابر حملات نظامی به حداقل ممکن کاهش داد.

در عصر حاضر تهدیدات علیه کشورها، هوشمند، سیستمی، متمرکز بر سیستم رهبری، علیه سیستم فرماندهی و کنترل، علیه مرکز ثقل‌ و همه جانبه است در همین راستا دفاع غیر عامل هم باید هوشمند، مهندسی شده، علمی، فناورانه، چند لایه و برقرار کننده تعادل ملی باشد.‌

* حمل و نقل در پنج حلقه واردن

حمل و نقل یکی از موضوعات اساسی در «پنج حلقه واردن» است‌. جایگاه زیرساخت‌های حمل و نقل به عنوان حلقه سوم واردن در آن که مورد تأیید سازمان پدافندغیرعامل ایران نیز هست، ویژه است. 

بنابراین گزارش در سال 1988 سرهنگ نیروی هوایی آمریکا، «جان واردن» کتابی با عنوان نبرد هوایی را تهیه و تدوین کرد و در دهم آگوست 1991 با سمت مشاور نظامی امنیت ملی آمریکا، نظریه‌ خود را که به تئوری پنج حلقه واردن مشهور است به پنتاگون و فرماندهان وقت نظامی،‌ ارائه کرد که مورد قبول واقع شد.

تئوری واردن بر این مبنا است که مهم‌ترین وظیفه در طرح‌ریزی یک جنگ، شناسایی مراکز ثقل کشور مورد تهاجم بوده و چنانچه این مراکز با دقت لازم شناسایی و مورد هدف قرار گیرند، کشور مورد تهاجم در اولین روزهای جنگ طعم شکست نظامی را چشیده و در کوتاه‌ترین مدت به خواسته‌های کشور مهاجم (آمریکا) تن داده و تسلیم خواهد شد.

تئوری یا مدار پنج حلقه واردن دقیقاً مورد استفاده فرماندهان عملیاتی آمریکا و متحدین در جنگ 43 روزه 1991 (جنگ اول خلیج فارس)، مناقشه کوزوو (جنگ 11 هفته‌ای سال 1999 ناتو علیه یوگسلاوی) و جنگ آمریکا و انگلیس علیه عراق (2003) قرار گرفت؛ در تئوری مذکور، مراکز ثقل یک کشور، به صورت سیستمی همانند اعضای یک بدن قلمداد شده و در صورت انهدام هر یک از مراکز ثقل، سیستم، پیکره و کالبدِ کشور مورد تهاجم فلج شده و قادر به ادامه فعالیت و حیات نخواهد بود.

در پدافند غیرعامل موضوع پنج حلقه واردن بسیار مورد توجه است؛ این پنج حلقه واردن به ترتیب از حلقه اول تا حلقه آخر، شامل موارد زیر است:

حلقه اول: رهبری، فرماندهی و کنترل (leadership) در حکم مغز انسان

حلقه دوم: محصولات کلیدی (key production) در حکم قلب و شش‌های انسان

حلقه سوم: زیرساخت‌های مواصلاتی و حمل و نقل (infra structures) در حکم سلسله اعصاب بدن انسان

حلقه چهارم: جمعیت مردمی و اراده ملی (population & peaple will) در حکم دست و پاهای بدن انسان

حلقه پنجم: نیروهای عملیاتی (field forces) در حکم گلبول‌های بدن انسان

بنابراین گزارش مراکز حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی کشور، باید با برنامه‌ریزی‌های جامع، مستمر و اقدامات اجرائی پدافند غیرعامل ضمن سلب ابتکار و آزادی عمل از دشمن و تحمیل شرایط سخت و دشوار، اقدامات تهاجمی وی را خنثی کرده و آستانه مقاومت نیروهای خودی را ارتقا دهند.

در پدافند غیرعامل باید آسیب‌پذیری‌ها را کاهش داد و از تهدیدات دور نگه داشت، یک هدف در صورتی آسیب‌پذیر است که به راحتی و سهولت در مقابل تهدیدات، خطرپذیر بوده و در صورت تهاجم دشمن، با خسارات و تلفات زیادی مواجه شود.‌

در سومین لایه از حلقه‌‌های واردن، موضوع زیرساخت‌های مواصلاتی و سیستم‌های حمل و نقل عنوان شده است، نظیر پل، جاده‌ اصلی و از این قبیل که باید در این عرصه برای کاهش آسیب‌پذیری‌های آنها و افزایش بازدارندگی دشمن، فعالیت‌‌های بسزایی انجام شود.

راه‌ها شریان‌های ارتباطی تمدن بشری بوده و همراه با گسترش و تجهیز آنها زندگی بشر نیز توسعه یافته است و در هر کجا و به هر دلیل که به این شریان‌ها خللی وارد شود کل سیستم اجتماعی آسیب می‌بیند.

امروزه یکی از اهداف مهم دشمن برای از پای در آوردن کشوری که مورد هجوم قرارداده است، وارد کردن آسیب‌های جدی به رگ‌های حیاتی کشور (محور‌های مواصلاتی و حمل و نقل) است‌ بنابراین برای خنثی‌سازی این ترفند دشمن، باید راه‌های مقابله با آن را شناخت و به کار برد.

یکی از نمونه تهدیداتی که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بخش عمده‌ای از حلقه سوم استراتژیک واردن یعنی حمل و نقل و خصوصاً حمل و نقل ریلی وارد‌ کند، از بین بردن زیرساخت‌ها است.

طبق تحقیق کارشناسان، از نمونه‌ زیرساخت‌های ریلی که ممکن است مورد تهدیدات دشمن قرار گیرد، شامل مواردی نظیر وارد کردن خسارت به بنادر حساس، تخریب تونل‌های ریلی، تخریب پل‌های ریلی،‌ تخریب ایستگا‌ه‌های اصلی، انهدام انبار توشه، دپو شدن بیش از حد مواد خطرناک، اختلال در دپوی مواد سوختنی، اخلال در شبکه توزیع برق و از این قبیل است.

و یا در بخش ارتباطات، تهدیداتی که برای سیستم ریلی کشور وجود دارد، دو بخش سخت افزاری و نرم‌افزایش را شامل می‌شود؛ بخش تهدیدات سخت‌افزاری شامل‌ اختلال در سیستم علایم و ارتباطات، اختلال در ارتباطات شبکه راه‌آهن، اختلال در سیستم کنترل مرکزی راه‌آهن، طراحی ویروس به منظور به کار‌گیری نرم‌افزار‌ها، و از این قبیل است؛ تهدیدات نرم‌افزای شامل مواردی نظیر معماری اطلاعات، اختلال در سیستم اینترنتی بلیت و یا اختلال در حرکت قطار‌ است.

در بخش‌ سیر و حرکت نیز تهدیداتی شامل ‌تحریم لوازم و قطعات واگن، اختلال در مسیرهای ریلی فاقد جایگزین موازی جاده‌ای، تخریب پل‌های استراتژیک و انقطاع خط به هر دلیل، قابل بررسی است.

در این عرصه بالا بردن سطح ایمنی شبکه از طریق طراحی سیستم ایمنی بومی، طراحی شبکه‌های جایگزین مخفی و آشکار،‌ مثمر ثمر است.

همچنین طراحی خطوط ریلی تا حد امکان نزدیک به جاده، احداث خطوط جایگزین، طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور، بومی‌سازی دانش تولید در کشور، باید مورد توجه باشد.

مقام معظم رهبری در بسیاری از فرمایشات خود بر اهمیت ‌موضوع پدافند غبرعامل تأکید دارند، ایشان در مقطعی می‌فرمایند: «این موضوع را قبلاً هم ابلاغ کرده‌ام و الان هم تأکید می‌کنم که تدابیر کارساز در این پدافند غیرعامل را عملی کنید».

* جایگاه وزارت راه و شهرسازی در پدافند غیرعامل کجاست؟

بنابراین گزارش فعالیت جهادی هیچ‌وقت ضعیف‌تر نخواهد شد بلکه فعالیت آن چندین برابر شده و تقویت خواهد شد؛ در این عرصه وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان متولی اصلی توسعه زیرساخت‌های عمرانی کشور و بخصوص زیرساخت‌های حمل و نقل، باید به موضوع پدافندغیرعامل در پروژه‌ها، کاهش آسیب‌پذیری‌ها در این عرصه و قدرت در تسریع در بازسازی، به صورت جدی وارد شود.

قطعاً توجه به این موضوع، موجب کاهش هزینه‌های بعدی و قدرت بالا در بازسازی در صورت بروز حملات احتمالی به زیرساخت‌هایی نظیر خط‌آهن و جاد‌ه‌های اصلی کشور است. 

صرفه‌جویی کلان اقتصادی و ارزی در حفظ تجهیزات و زیرساخت‌ها، حفاظت از مراکز حیاتی و حساس اقتصادی، ارتباطی و مراکز عمده علمی و تحمیل هزینه سنگین به دشمن، برخی از مزایای لحاظ کردن موضوعات تخصصی پدافند غیرعامل در اجرای زیرساخت‌های عمرانی کشور و بخصوص حلقه‌های مواصلاتی و حمل و نقلی است.

به هر حال تهران به عنوان پایتخت و مرکزیت کشور، مرکز اخذ بسیاری از تصمیمات حیاتی است که متأسفانه همان‌گونه که مشاهده شد با بارش یک برف، ‌‌دچار بحران بزرگ حمل و نقلی، بسته شدن فرودگاه‌ها، انسداد آزادراه‌ها و شریان‌هایی ورودی و ترافیک خطوط ریلی می‌شود و قطعاً با چنین مدیریت‌های غیرعملیاتی و نظریه‌پردازی صرف، امکان مدیریت بحران‌های بزرگ در این حوزه وجود ندارد و ضوررت است تا دیر نشده است، چاره‌ای جدی در این باره اندیشیده شود.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت...
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 608 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

در تعریف و معرفی فیلم گفت: اول اسب به پوچی زندگی پی برد، هیچ نخورد و بعد آدم ها، آدم های خسته از تکرار، خسته از ماشینی شدن، از نقاب های کهنه و چهره های درمانده... گفتم: کجایش جالب است، اینکه احتیاج به یادگیری از طریق فیلم ندارد، زندگی هر روزه بسیاری از ماست . ترجیح می دهم به مولانا پناه ببرم که این تکرار و تکرار را نکوهش می کند و برای رهایی از دام تکرار مکررات و اجتناب از تنوع طلبی سفارش می کند:

ترک علت کن چو علت خو شود

هر حدیث کهنه پیشت نو شود...

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


هم آتش و هم خرمنی
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 615 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
دوره ای از نگفتن ها، از نچرخیدن زبان چه ضررها که نصیبم نشد( البته به گمانم)، و دوره ای هم از اینکه به کامش نگرفتم چه مصیبت ها که سرم نیامد( حتم دارم)... هر چه بوده ، حرف، همان حرف جناب اگزوپری است: «زبان سرچشمه سوء تفاهم هاست».

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


من ندانم آنچه اندیشیده ای....
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 595 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
مجاب کردن آدمی که تصمیمش را گرفته اگر محال نباشد ممکن است اصرارت به لجاجت بیشتر بینجامد، آدمی که یک طرفه در خیالش به قاضی می رود، به جایت فکر می کند، به جای خودش شاکی ات می شود و دست آخر می شود قاضی و حکم نهایی را صادر می کند ؛ ما را که نه، اما خودش را محکوم می کند که به پایان یک رابطه بیندیشد....

امان از تو....

ای دو دیده دوست را چون دیده ای...

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


کوشش عاشق بیچاره...
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 545 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
می توانی به هزار و یک دلیل بشری خودت را محق بدانی،

می توانی از بهر قیاس نیز عدالت بشری و الهی را به حقوق بی بهره ات بیفزایی،

می توانی مثال ها از نالایقان به مراد رسیده نیز ضمیمه کنی.....

اما اصل طنزش همان است که بوده:

تا که از جانب معشوق نباشد کششی...

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


دست از طلب ندارم...
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 580 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
هر روز به طلب آن گشایش خجسته که می تواند اتفاق بیفتد ، روز را آغاز می کنم، در این فکر هستم که چاشنی موهبت، اراده است، اما نمیدانم پای اراده ام لنگان است که موهبتش فرا نرسیده یا از سر حکمت، اراده می لنگد؟؟؟!!!....

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


رسیده بود بلائی ولی به خیر گذشت...
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 627 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
در جوانی دچار مرض پیرها شوی خنده دار است، اما شاید حق هم باشد در کل زندگی از مصاحبت این قشر با تجربه چه استفاده ها که نبردم، قرار هم نیست که همه اش فایده باشد! با نوش ها کیف کردی از نیش هم بهره ای ببر، مورد بعدی آنکه چه زیبا این بیت سعدی تمام لاف های عدم از ترس مرگ را بر ملا ساخت: جان است نه آن است که آسان دهندش...

صد هزاران امتحان است ای پدر......

 

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بی مصرف ها
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 662 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
در خلوت عصر جمعه تصمیم گرفتم شام را زودتر آماده کنم تا به باقی کارهای برسم در حین پخت و پز دوستان خوابگاه کناری تماس گرفتند که آماده هستی گشتی بزنیم و احیانا لب دریا برویم، آشپزی را بهانه کردم گفتند: چه بهتر غذا را هم بیاور با هم بخوریم و بعد گشتی بزنیم. با هزار امید و آرزو شام را به اتاقشان بردم و غذا را خوردند( شام به به اندازه سه نفر نبود) که  تلفن یکی شان زنگ خورد و عذر آورد که ناخواسته جایی دعوت است، دیگری هم پتویی آورد و روی مبل خوابید، به همین راحتی. من ماندم و خودم، به ناچار ظرف غذا به دست به اتاق خودم برگشتم و به برنامه های نیمه تمام خودم فکر کردم که امشب هم ناکام ماندم.از همه مهم تر اینکه یادش به خیر قدیم ها مهمان ارج و قرب بیشتری داشت...

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


طالع بی شفقت بین...
14 / 5 / 1398 ساعت 16:47 | بازدید : 562 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
با هزار امید و آرزو زنگ زدم اما جمع را بهانه کرد و گفت: عذر میخواهم  یک لحظه دیگه خودم زنگ می زنم...

چشم و گوش هایم مدام به صفحه و زنگ گوشی ماند تا زنگ بزند، انگار فراموشش شده.

خیلی چیزها فراموش مان می شود، گذر زمان همه چیز را عادی جلوه می نمایاند؛

 تقصیری و جرمی نیست، طبیعت آدمی  است، گرایش انسان به کهنه کردن نو هایی است که شاید روزی برای شان جان هم می داده

 از جانب من مشکلی نیست، اما کاش هدف بعدی والاتر و بهتر باشد...

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 157

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 47

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8520
:: باردید دیروز : 7788
:: بازدید هفته : 16308
:: بازدید ماه : 162739
:: بازدید سال : 991763
:: بازدید کلی : 7140870